Ahmad Shahrin's FotoPage

By: Shah Terlakak

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
[<<  <  [1]  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13  14  15  >  >>]    [Archive]
Wednesday, 3-Dec-2008 03:33 Email | Share | | Bookmark
Pakai TUDUNG & tutuplah AURAT


KISAH BENAR

Saya ingin bercerita mengenai kisah adik saya, nur annisa,
seorang gadis yang baru menginjak dewasa tetapi agak kasar dan suka
berkelakuan seperti lelaki. Ketika usianya mencecah 17 tahun,
perkembangan tingkah lakunya benar-benar membimbangkan ibu.

Dia sering membawa teman-teman lelakinya pulang ke rumah.
Situasi ini menyebabkan ibu tidak senang tambahan pula ibu
merupakan guru al_Quran. Bagi mengelakkan pergaulan yang terlalu bebas,
ibu telah meminta adik memakai tudung.
Permintaan ibu itu ditolaknya sehingga seringkali berlaku
pertengkaran-pertengkaran kecil antara mereka. Pernah pada suatu
masa, adik berkata dengan suara yang agak keras, cuba mama tengok,
jiran-jiran kita pun ada yang anaknya pakai tudung, tapi
perangainya sama je macam orang yang tak pakai tudung. Sampai
kawan-kawan ani kat sekolah, yang pakai tudung pun selalu keluar dating dengan boyfriend diorang, pegang-pegang tangan. Ani ni, walaupun tak pakai tudung, tak pernah buat macam tu!

Ibu hanya mampu mengelus mendengar kata-kata adik.
Kadang kala saya terlihat ibu menangis di akhir malam.
Dalam qiamullailnya. Terdengar lirik doanya Ya Allah,
kenalkan annisa dengan hukumMu.

Pada satu hari ada jiran yang baru pindah berhampiran rumah kami.
Sebuah keluarga yang mempunyai enam orang anak yang masih kecil.
Suaminya bernama Abu khoiri, (nama sebenarnya siapa, tak dapat
dipastikan). Saya mengenalinya sewaktu di masjid. Setelah beberapa
lama mereka tinggal berhampiran rumah kami, timbul desas desus mengenai
isteri Abu Khoiri yang tidak pernah keluar rumah, hingga ada yang
menggelarnya si buta, bisu dan tuli.

Perkara ini telah sampai ke pengetahuan adik. Dia bertanya kepada
saya, abang, betul ke orang yang baru pindah itu, isterinya buta,
bisu dan tuli?
Lalu saya menjawab sambil lewa, kalau nak tau sangat, pergi
rumah mereka, tanya sendiri Rupa-rupanya adik mengambil serius
kata-kata saya dan benar-benar pergi ke rumah Abu Khoiri.
Sekembalinya dari rumah mereka, saya melihat perubahan yang benar-benar
mendadak berlaku pada wajah adik. Wajahnya yang tak pernah muram atau
lesu menjadi pucat lesi......entah apa yang dah berlaku?

Namun, selang dua hari kemudian, dia minta ibu buatkan tudung.
tudung yang labuh. Adik pakai baju labuh...... lengan panjang pula
tu...saya sendiri jadi bingung..bingung campur syukur kepada Allah SWT
kerana saya melihat perubahan yang ajaib..ya, saya katakan ajaib
kerana dia berubah seratus peratus!

Tiada lagi anak-anak muda atau teman-teman wanitanya yang datang ke
rumah hanya untuk bercakap perkara-perkara yang tidak tentu arah... saya
lihat, dia banyak merenung, banyak baca majalah Islam (biasanya dia
suka beli majalah hiburan), dan saya lihat ibadahnya pun melebihi saya
sendiri..tak ketinggalan tahajudnya, baca Qur'annya, solat sunat
nya..dan yang lebih menakjubkan lagi, bila kawan-kawan saya datang, dia
menundukkan pandangan..Segala puji bagi Engkau wahai Allah, jerit hati
saya..

Tidak lama kemudian, saya mendapat panggilan untuk bekerja di
kalimantan, kerja di satu perusahaan minyak CALTEX. Dua bulan saya
bekerja di sana, saya mendapat khabar bahawa adik sakit tenat hingga ibu
memanggil saya pulang ke rumah ( rumah saya di Madiun). Dalam
perjalanan, saya tak henti-henti berdoa kepada Allah SWT agar adik di
beri kesembuhan, hanya itu yang mampu saya usahakan.

Ketika saya sampai di rumah..didepan pintu sudah ramai orang..hati
berdebar-debar, tak dapat ditahan.....saya berlari masuk ke dalam
rumah..saya lihat ibu menangis .. saya segera menghampiri ibu lantas
memeluknya........dalam esak tangisnya ibu memberitahu, Dhi, adik
boleh mengucapkan kalimat Syahadah diakhir hidupnya..air mata
ini tak dapat ditahan lagi...

Setelah selesai upacara pengkebumian dan lain-lainnya, saya masuk
ke bilik adik. Saya lihat di atas mejanya terletak sebuah diari.
Diari yang selalu adik tulis. Diari tempat adik menghabiskan
waktunya sebelum tidur semasa hayatnya. Kemudian diari itu saya buka
sehelai demi sehelai...hingga sampai pada satu halaman yang menguak
misteri dan pertanyaan yang selalu timbul di hati ini..

Perubahan yang terjadi ketika adik baru pulang dari rumah Abu
khoiri..di
situ tertera soaljawab antara adik dan isteri jiran kami itu.
Butirannya seperti ini:

Soaljawab (saya lihat di lembaran itu terdapat banyak bekas
airmata)
Annisa : aku hairan,wajah wanita ini cerah dan bersinar seperti
bidadari
mak cik.. wajah mak cik sangat muda dan cantik

Isteri jiranku : Alhamdulillah ..sesungguhnya kecantikan itu datang
dari lubuk hati

Annisa : tapi mak cik kan dah ada anak enam ..tapi masih kelihatan
cantik
Isteri jiranku : Subhanallah..sesungguhnya keindahan itu milik
Allah SWT. Dan bila Allah SWT berkehendak..siapakah yang boleh
menolaknya?
Annisa : Mak Cik..selama ini ibu saya selalu menyuruh saya memakai
tudung..tapi saya selalu menolak kerana saya rasa tak a da masalah kalau
saya tak pakai tudung asalkan saya berkelakuan baik.
Saya tengok, banyak wanita yang pakai tudung tapi kelakuannya
melebihi kami yang tak pakai..sampaikan saya tak pernah rasa nak pakai
tudung.. pendapat mak cik bagaimana?

Isteri jiranku : annisa, sesungguhnya Allah SWT menjadikan seluruh
tubuh wanita ini perhiasan dari hujung rambut hingga hujung kaki, segala
sesuatu dari tubuh kita yang terlihat oleh bukan muhrim kita semuanya
akan dipertanggung jawabkan dihadapan Allah SWT nanti, tudung adalah
perlindungan untuk wanita ..

Annisa : tapi yang saya tengok, banyak wanita bertudung yang
kelakuannya
tak elok..

Isteri jiranku : Tudung hanyalah kain , tapi hakikat atau makna
disebalik tudung itu sendiri yang harus kita fahami

Annisa : apakah hakikat tudung ?

Isteri jiranku : Hakikat tudung adalah perlindungan zahir batin,
lindungi mata kamu dari memandang lelaki yang bukan muhrim kamu,
lindungi lidah kamu dari mengumpat orang dan bercakap perkara yang sia
sia ..sentiasalah lazimi lidah dengan zikir kepada Allah SWT, lindungi
telinga kamu dari mendengar perkara yang mengundang mudharat baik untuk
dirimu mahupun masyarakat , lindungi hidungmu dari mencium segala yang
berbau busuk, lindungi tangan-tangan kamu dari berbuat sesuatu yang
tidak senonoh, lindungi kaki kamu dari melangkah menuju maksiat,
lindungi fikiran kamu dari berfikir perkara yang mengundang syaitan
untuk memperdayai nafsu kamu, lindungi hati kamu dari sesuatu selain
Allah SWT, bila kamu sudah biasa, maka tudung yang kamu pakai akan
menyinari hati kamu..
tulah hakikat tudung

Annisa : mak cik, sekarang saya sudah jelas tentang erti tudung...
mudah mudahan saya mampu pakai tudung. Tapi, macam mana saya nak buat
semua tu?

Isteri jiranku : Duhai nisa, bila kamu memakai tudung, itulah
kurniaan dan rahmat yang datang dari Allah SWT yang Maha Pemberi Rahmat
, bila kamu mensyukuri rahmat itu, kamu akan diberi kekuatan untuk
melaksanakan amalan-amalan 'tudung'
hingga mencapai kesempurnaan yang diinginkan Allah SWT.
Duhai nisa ..ingatlah akan satu hari di mana seluruh manusia akan
dibangkitkan..ketika ditiup sangkakala yang kedua, .pada saat roh-roh
manusia seperti anai-anai yang bertebaran dan dikumpulkan dalam satu
padang yang tiada batas, yang tanahnya dari logam yang panas, tiada
rumput mahupun tumbuhan , ketika tujuh matahari didekatkan di atas
kepala kita namun keadaan gelap gelita, ketika seluruh manusia
ketakutan, ketika ibu tidak mempedulikan anaknya , anak tidak
mempedulikan ibunya, sanak-saudara tidak kenal satu sama lain lagi ,
antara satu sama lain boleh menjadi musuh lantaran satu kebaikan lebih
berharga dari segala sesuatu yang ada di alam ini, ketika manusia
berbaris dengan barisan yang panjang dan masing masing hanya
mempedulikan nasib dirinya, dan pada saat itu ada yang berpeluh
kerana rasa takut yang luar biasa hingga tenggelam dirinya akibat peluh
yang banyak, dan bermacam macam rupa-rupa bentuk manusia yang
tergantung amalannya , ada yang melihat ketika hidupnya namun buta
ketika
dibangkitkan, ada yang berbentuk seperti haiwan, ada yang berbentuk
seperti syaitan, semuanya menangis..menangis kerana hari itu Allah SWT
murka..
belum pernah Allah SWT murka sebelum dan sesudah hari itu.
Hingga ribuan tahun manusia dibiarkan Allah SWT di padang mahsyar
yang panas membara hinggalah sampai ke Timbangan Mizan.
Hari itulah dipanggil hari Hisab..Duhai Annisa, bila kita tidak
berusaha untuk beramal pada hari ini, entah dengan apa nanti kita akan
menjawab
bila kita di tanya oleh Yang Maha Perkasa, Yang Maha Besar , Yang Maha
Kuat , Yang Maha Agung.
. . . . Allah SWT .

Sampai di sini sahaja kisah itu saya baca kerana di sini tulisannya
terhenti dan saya lihat banyak titisan airmata yang jatuh dari pelupuk
matanya.. Subhanallah .Saya selak halaman berikutnya dan saya lihat
tertera tulisan kecil dibawah tulisan itu buta , tuli dan bisu..
wanita yang tidak pernah melihat lelaki selain muhrimnya , wanita
yang tidak pernah mahu mendengar perkara yang dapat mengundang murka
Allah SWT , wanita tidak pernah berbicara ghibah dan segala sesuatu
yang mengundang dosa dan sia sia

Tak tahan airmata ini pun jatuh.semoga Allah SWT menerima adikku
disisinya..Amin

Subhanallah ..saya harap cerita ini boleh menjadi iktibar bagi kita
semua. Wassalam...


Tuesday, 2-Dec-2008 01:45 Email | Share | | Bookmark
Surah Yasiin untuk SAKIT TULANG



Tuesday, 2-Dec-2008 00:30 Email | Share | | Bookmark
Yasiin 78-79

I just wanna share an important piece of information concerning these two beautiful verses of the Quran. One day, I have a friend who’s child suffered an injury because his bone got fractured in the process of falling off from a bed. This friend was in desperation seeing her child in such a condition. She read somewhere that these two verses can help. And so everyday, she massaged the child with oils whilst reciting the two verses over and over until the child fell asleep. Two weeks past and the doctor asked how the child is doing, to which the mother replied ‘He is now running around the house’. Miraculously, the fractured bone was cured by Allah the Most Merciful. Even after the X Ray procedure, it was confirmed by the physician that the bone fracture was no longer apparent. Al hamdulillah these two verses just strengthens our faith in the verses of the Holy Quran. Anything can happen if Allah WILLS it to happen.


Monday, 1-Dec-2008 01:49 Email | Share | | Bookmark
Fatehah for ills.


From Dr. Fatma's tafsir Al-Quran class How to use the Surah Al Fatihah
Khas ditujukan buat mereka-mereka yang memerlukan.
1. To make someone (YOUR Husband, your children) think of you all the time : * Read the Al-Fatihah 14 times before going to sleep.
2. For terminal diseases: * Read the Al-Fatihah 41 times and blow it in the water. Drink and take a bath with that water.
3. For the mentally ill: * Read the Al-Fatihah 7 times while rubbing the person's head once in the morning and once at night, everyday without fail.
4. When in extreme pain: * Read the Al-Fatihah 3 times and blow it in a glass of water and drink it.Then, read the Al-Fatihah while rubbing the area that is in pain.
5. For babies who cry at night or at any time: * Read the Al-Fatihah 7 times while rubbing the baby's head.
6. For injury : e.g.: Cut, Bee sting, Bleeding, Finger got slammed by the door * Read the Al-Fatihah 3 or 7 times, using your thumb, take your saliva from the "langit-langit" of your mouth and rub it onto the injured area. All of the above INSYAALLAH will work with several conditions: * Believe that the Al-Fatihah is the best "penawar" for everything * Read it with full "khusyuk" * Tawakal to Allah * Use it with GOOD "niat" /intentions. Untuk yg berhajat: (percepatkan jodoh, memanjangkan jodoh,dikurniakan cahaya mata, sembuhkan penyakit, elakkan dari malapetaka,diampunkan dosa dan sebagai nya): * Dilakukan pada hari Jumaat selepas sembahyang Asar sehinggalah masuknye waktu Maghrib. * duduk menghadap kiblat * lakukannye dgn khusyuk dan yakin yg Allah akan membantu kita * Baca lah Ya Rahman, Ya Rahim, Ya Allah berulang-ulang sepanjang-panjang kita duduk selepas sembahyang asar sehinggalah masuknya waktu maghrib. * Masuk sahaja waktu Maghrib, di kala the first "Allahuakbar" dilaungkan, terus lah angkat tangan dan berdoa kepada Allah yg MAHA berkuasa dgn apa yg dihajati. * Buat sebanyak 3 Jumaat berturut turut. Mintak lah yg baik baik. Niat biar baik. InsyaAllah akan dimakbulkan oleh Allah. Wallahualam. Notes taken fm Ustazah Fatma's last lecture session taken by her closest friend, Ani:- Untuk awet muda both internal & external. 1.Zikir - Baca " Ya Badiyah " 1 x " Ya Nur " 1 x " Ya Hadi " 1 x " Ya Allah " 3 x Baca dan tiup ke tapak tangan dan sapu ke raup muka kita pada tiap hari. 2.Baca ayat Al Waqiah , ayat ke 35,36,37 dan 38, pada tiap selepas sembahyang subuh ke air dan minum. (air rawatan dalaman to look young and feel young inside) 3.Baca Al Waqiah tiap tiap hari sebelum tidur kita akan kaya dengan ketenangan jiwa. 4.Baca Al Waqiah Ayat 19 untuk yang selalu sakit kepala. Moga-moga boleh menghilang / meredakan


Monday, 1-Dec-2008 01:45 Email | Share | | Bookmark
Fatehah- a basic need for mankinds' problems

I just wish to share an important piece of information concerning this Chapter of the Quran.
It was related that one of the Prophet’s Companions was called to a sick boy. So this Companion went and recited this chapter of the Quran. He had heard from our beloved Prophet that the Fatihah can be a cure from most ills.
Al hamdulillah this Chapter can be a cure for all of mankind’s ills. Anything can happen if Allah WILLS it to happen. We all need to go BACK to the Quran & Sunnah to alleviate mankinds problems.


[<<  <  [1]  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13  14  15  >  >>]    [Archive]

© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net